top of page

Case: Kinderopvang

 

Deelnemers: Teamleiders van pedagogisch medewerkers

Verzoek: creëren van commitment voor een boodschap/regel

 

Lastige situaties in kaart gebracht vanuit de rol van leidinggevende:

1) Je merkt al een maand dat de afspraak om bedrijfskleding aan te trekken niet wordt nageleefd. Je besluit om er een agendapunt aan te wijden.

De regel is, op de vloer bedrijfskleding aan. Je weet dat er geklaagd wordt in de wandelgangen over de maat, de kleur en de pasvorm van het T-shirt. Een pm-er brengt in dat ze het niet prettig vindt zitten en zich lekkerder voelt in haar eigen kledingstijl.

 

2) Er is gisteren een klacht van een ouder binnen gekomen dat de vloer vies is.

Je hebt het team geobserveerd en concludeert dat de regel om de buitenhoesjes over de schoenen te doen niet wordt nageleefd. Ook de borstel die jij als alternatief hebt aangeschaft wordt niet gebruikt. Dit moet vandaag nog worden aangekaart voordat er weer een klacht binnenkomt. 

 

3) Van BPO (planning) heb je te horen gekregen dat er twee de groepen moeten worden samengevoegd. De timing van dit besluit valt samen in de week dat er opnieuw een fulltime collega met een burn-out thuis is komen te zitten. 

 

Doel van deze vaardigheidstraining: Creëren van commitment 

 

Bij het overbrengen van een lastige boodschap kunnen de deelnemers:

- de boodschap vriendelijk mededelen (zonder verwijt)

- het ‘waarom’ uitleggen en het belang benadrukken van de boodschap

- ruimte geven voor reactie en actief luisteren

- indien er bezwaren komen: kunnen de LG begrip tonen, doorvragen    en samenvatten          

-concrete afspraak maken 

Wat heeft deze training opgeleverd?

Meer eigenaarschap bij de PM-er, prettige werksfeer, blije kinderen en tevreden bij hun ouders.

 

Paar reacties van de deelnemers:

 

‘Dit had ik eerder willen weten!’

 

‘De cases sluiten heel goed aan bij onze praktijk’

 

‘Lijkt me nog wel moeilijk om precies zo toe te passen’

 

‘Handvatten om in stapjes een lastig gesprek te doorlopen, morgen ga   ik het meteen uitproberen, zin in!’

 

‘Floor brengt het heel ontspannen door haar humor en ze weet de vaart erin te houden zodat niemand achterover kan leunen’

 

bottom of page